Baggrund

ANSØ Gruppens historie fortæller meget om ANSØ Gruppen som virksomhed. Nedenfor kan du læse historien om ANSØ Gruppen, som er en fin historie om drømme, iværksætteri og broderskab, og som underbygger ANSØ Gruppens profil, mission og servicebegreb.

Det hele startede med, at min mor spurgte mig, hvad jeg ville være
Brødrene Anders og Søren var begge under uddannelse som tømrere. Søren var næsten færdig, og Anders var kun lige startet på uddannelsen, da Søren skulle fire måneder i militæret. Det satte skub i nogle tanker, drømme og handlinger, som førte til det, der i dag er en succesfuld virksomhed med en god omsætning.

”Det hele startede med, at min mor spurgte mig, hvad jeg ville være. Jeg svarede, at jeg ville være selvstændig, og min mor svarede tilbage med spørgsmålet ”hvorfor?” Det blev startskuddet til nogle lange snakke mellem Søren og mig om, hvad vi ville med ANSØ Gruppen.” – Anders, partner i ANSØ Gruppen.

En bæredygtig søan

”Vi var unge og fulde af kampgejst, vi ville være selvstændige, vi ville skabe en håndværksvirksomhed, og vi ville tages seriøst. Så meget vidste vi, men vi kæmpede stadig med at differentiere os og finde ud af, hvad der lige præcis skulle kendetegne os”.

Da den første opgave var i hus, og de næste opgaver skulle sikres, lavede Anders og Søren visitkort og flyers med deres mors hjælp, som de delte ud i deres netværk og på gader og stræder. Under arbejdet blev de nødt til at forholde sig til, hvad de skulle hedde og hvorfor, samt hvad deres slogan – og dermed kerneydelse – skulle være.
”Vores første idé til et navn var SØAN. ”SØ” for Søren og ”AN” for Anders. Men vi syntes det lød fjollet og lavede det om til ANSØ. Næste opgave var at formulere et slogan. Vi ville gerne signalere, at vi var professionelle og energivenlige. På det tidspunkt (2010, red.) var der ikke så mange, der arbejdede med energivenlige løsninger, så vi googlede det på nettet og faldt over ordet ”bæredygtighed”. Det syntes vi lød rigtig godt, og sådan blev vores slogan til: ”Professionelt, bæredygtigt byggeri”.

Anders og Søren var seriøse og ville gerne demonstrere, at deres slogan var mere end ord. Derfor begyndte de som en af de første håndværksvirksomheder i Danmark at bruge papiruld til at isolere med, og de udviklede dermed deres færdigheder og kundegrundlag i forhold til bæredygtige løsninger.

Et flag og et tag

”Vi fik vores mor til at lave vores logo, som er et flag og et tag. Vi ville gerne vise, at vi samlede alle faggrupper under et tag og derfor kunne håndtere store entrepriser.” – Anders, partner i ANSØ Gruppen.

Ét er at have flere faggrupper ansat, men det er noget helt andet at få dem til at samarbejde og yde en god service. Fra Anders’ og Sørens tid som lærlinge havde de oplevet mange af de fordomme, der er om håndværksbranchen. De vidste, at der var et uudnyttet potentiale, og at de ville udnytte dette potentiale ved at arbejde stringent og med et højt serviceniveau.

”Vi slog op på nettet og fandt de første mange dårlige historier om håndværkere. Alt det folk var trætte af ved os, og så tænkte vi, at det kunne vi gøre bedre.” Søren, partner i ANSØ Gruppen.

ansø gruppen

Anders og Søren analyserede samtlige fordomme om håndværkere og håndværksbranchen med udgangspunkt i spørgsmålene:

Hvad handler kritikken om?
I hvilke situationer og sammenhænge optræder kritikken?
Kan vi gøre det bedre?
Hvad skal der til for at gøre det bedre?
Hvordan kan vi og kunderne se og mærke, at vi gør det bedre?

Fordommene blev vendt til mål, som siden er blevet ANSØ Gruppens mission.

Vokseværk og fusion

I løbet af det første år voksede ANSØ Gruppen fra to til otte mand. På et netværksmøde med andre virksomheder og selvstændige i branchen mødte Anders og Søren René. René var selvstændig og havde primært arbejdet med erhvervsbyggeri.

”Vi begyndte at samarbejde med René og kunne hurtigt se, at vi supplerede hinanden godt. Vi (Anders og Søren, red.) havde meget erfaring indenfor det private, og samtidig var René super skarp på erhverv – et forretningsområde, som vi gerne ville styrke.” Søren, partner i ANSØ Gruppen.

I 2018 fusionerede Renes virksomhed ”Hørsholm Tømrer & Snedker” med ANSØ Gruppen, hvormed ANSØ Gruppens ledelse voksede fra to til tre, og paletten af leverancer blev udvidet til både at omfatte privat og erhverv.

ANSØ Gruppen på to ben; privat og erhverv

René opbyggede erhvervsområdet indenfor både stort byggeri og nybyggeri. Samtidig har han arbejdet struktureret med at tilføre relevante metoder, teknikker og arbejdsformer fra erhverv til privat, som traditionelt har været mere styret. Dermed kan man sige, at arbejdet med service og kommunikation indenfor det private område er blevet rammesat af erfaringer fra erhvervsområdet.

René, Anders og Søren har nu drevet ANSØ Gruppen sammen i et år, og missionen er stadig den samme, som da Anders og Søren startede virksomheden i 2010, men godt hjulpet på vej af René kan missionen nu forfølges inden for både privat og erhverv.